Gennaker och spinnaker

Många nya segeltyper har vuxit fram genom åren, men storseglet är det segel alla båtar har. Kanske är detta en av anledningarna att seglet genomgått så många förändringar genom åren. Här går vi igenom de viktigaste delarna i ett storsegels uppbyggnad.

GN

Gennaker Allround

Gennaker med rejält rundat förlik. Hanteras med strumpa och fungerar bäst på halvvind och djupare slör.

 

SN

Spinnaker

Bäst på slör och läns.

Gennaker

Gennakern har kommit med stormsteg och har på många håll helt dominerat ut spinnakern. Detta beror mycket på dess enkla hantering.

Seglet har ett positivt förlik och akterlik och en djup form för att fungera väl i undanvind. Som namnet antyder är detta är blandning av spinnaker och gennaker. Djupet och den lätta duken från spinnakern, och skotningen från genuan. Gennakern sys alltid i nylonduk. 

Det går ofta att sätta en gennaker på ett rullsystem med hjälp av Top Down-tekniken.

Spinnaker

En spinnaker är det ultimata länsseglet med sin stora yta i lovart.

Beroende på funktionen seglet skall ha, samt om klassregler styr kan seglet designas på olika sätt. Vanliga standarder är DH (Dansk Handicap) som är en relativt djup spinnaker (Spinnaker 1), och IMS (International Measurement System) som är lite planare och smalare (Spinnaker 3). Vår allroundspinnaker kallar vi för Spinnaker 2.

 

Strumpa och färgsättning

En gennaker hanteras ofta med strumpa vid sättning och nedtagning. Strumpan förenklar hanteringen för den lilla besättningen genom att samla ihop seglet till en lång korv som gör seglet lättstuvat. Vi rekommenderar Black Box spinnakerstrumpa med en mjuk tratt och strumpa i nätmaterial som släpper igenom luft. Detta underlättar såväl sättning, nedtagning och låter seglet andas vid förvaring.

 

Vi har tagit fram en karta om 24 varianter för inspiration.

Offertförfrågan

Skicka in din förfrågan! Vi svarar så fort vi kan. Vi har över 1600 båtar i våra register!

Genom att skicka in uppgifterna godkänner du hur vi använder dina uppgifter. Läs mer här.