Rullgennaker och codesegel

Rullgennaker och Code-segel har blivit allt mer populära bland både cruising och racingseglare. Det är ett bra komplement till ett mindre försegel.

Code-segel är som en stor lättvindsgenua i lättvind som en Power Reacher i mellanvind, med vinden i sidan

samt Turbomatare på hårdvindsslör när vinden går upp en bit omkring 10 m/s.

Dess förlik innehåller en anti-torsion-lina i kevlar, som är vridstyv.

Nederst sitter en rulle och översten svirvel.

Tack vare en lång rundgående lina kan seglet manövreras från sittbrunnen.

Codesegel delas in efter hur djupa de är

Code 0 (code zero) är den planaste och Code 1 något djupare och aningen större.

Code Zero som skall kunna segla extremt högt tillverkas i laminerat kevlarmaterial för att hålla formen på plats.

C0

Code Zero

Lättvindssegel som kan få båten närmare vinden.

C1

Code 1 Rullgennaker

Är något djupare, bredare register och mer anpassad till cruising.

TDG

Top Down Gennaker

Bäst på halvvind och slör.

Code Zero

Seglet är ett mellanting mellan genua och gennaker och tar bra höjd i lätta vindar. Segelytan bestäms av hur långt akterut och hur högt skotpunkten placeras. Vanliga storlekar är 170-190%. Förliket är rakt och en vridstyv tamp (AT-kabel) integreras. Denna fungerar ungefär som ett eget förstag och ser dessutom till att inrullningen blir jämn.

Hanteringen sker från sittbrunnen med en splitsad ändlös manöverlina. Manöverlinan går med fördel genom minst två ledblock som monteras på mantågsstöttorna för att hålla den borta från övriga detaljer längs däcket. För låsning av manöverlinan rekommenderar vi ett tandemblock som kan låsa linan i bägge riktningar. Rullsystemet stuvas undan tillsammans med seglet i en turtlebag, en segelsäck stabiliserad med lattor som går att fästa på mantåget.

Code 1

Segelytan bestäms av hur långt akterut och hur högt skotpunkten placeras. Förliket är något positivt och en vridstyv tamp (AT-kabel) integreras. Denna fungerar ungefär som ett eget förstag vid inrullning. Vid öppnare vindvinklar kan fallet släppas något för att göra seglet fylligare.

Hanteringen sker från sittbrunnen med en splitsad ändlös manöverlina. Manöverlinan går med fördel genom minst två ledblock som monteras på mantågsstöttorna för att hålla den borta från övriga detaljer längs däcket. För låsning av manöverlinan rekommenderar vi ett tandemblock som kan låsa linan i bägge riktningar. Rullsystemet stuvas undan tillsammans med seglet i en turtlebag, en segelsäck stabiliserad med lattor som går att fästa på mantåget.

Top Down Gennaker

Top Down Gennaker tillåter inrullning av en gennaker med positivt förlik och djupare form. En Top Down Gennaker designas likt en Allround Gennaker med positivt förlik och djupare form för att fungera väl i undanvind.

Till skillnad från Code Zero och Rullgennaker är den vridstyva tampen (AT-kabeln) inte integrerad i seglet, utan sitter bara fäst i hals- och fallhorn.

Seglet svirvlar fritt i halshornet, och den vridstyva AT-kabeln rullar in seglet uppifrån och ned (Top Down) för att samla ihop den extra segelytan i seglets överdel. Halvvägs ned börjar resten av seglet rullas in och resultatet blir en tight rulle som är lätt att stuva undan. Hanteringen sker från sittbrunnen med en splitsad ändlös manöverlina. Manöverlinan går med fördel genom minst två ledblock som monteras på mantågsstöttorna för att hålla den borta från övriga detaljer längs däcket. För låsning av manöverlinan rekommenderar vi ett tandemblock som kan låsa linan i bägge riktningar. Rullsystemet stuvas undan tillsammans med seglet i en turtlebag, en segelsäck stabiliserad med lattor som går att fästa på mantåget.

Offertförfrågan

Skicka in din förfrågan! Vi svarar så fort vi kan. Vi har över 1600 båtar i våra register!

Genom att skicka in uppgifterna godkänner du hur vi använder dina uppgifter. Läs mer här.