Rullstorsegel
Rullstorseglet har genomgått många revolutioner och är idag ett mycket uppskattat segel av såväl cruising- som prestandaseglare. Här går vi igenom de viktigaste delarna i ett rullstorsegels uppbyggnad.
Segelyta
Segelytan bestäms av hur utbyggt storseglets akterrunda är. Generellt kan man säga att ju större akterrunda (rygg) man bygger ut desto högre prestanda får man. Akterstaget bestämmer hur långt bak vi kan designa, men att passera det något är oftast inga problem.
Vi har delat in våra rullstorsegel i fyra olika storlekar för att göra det enkelt att hitta vad som passar dig och din båt bäst.
FM1
Underskuret segel
Negativ akterrunda utan lattor resulterar i liten segelyta och lägre prestanda. För långseglare kan detta vara ett alternativ.
FM2
Något positiv akterrunda
Korta vertikala lattor hjälper till att hålla ut en sparsam akterrunda. Detta kan vara det enda alternativet för vissa rullmaster med mycket smal springa.
FM3
Vertech Main – Kraftigt utbyggd akterrunda
Detta är Lundh Sails patenterade rullstorsegel och vår vanligaste modell med vertikala fullängdslattor och hög prestanda.
FM4
Vertech Fat Main
Spektakulär form som passar riggar utan häckstag. Om man har häckstag, måste det dubblas så att man skiftar vid slag. Mycket effektivt segelplan
Vertech Main
Vertech Main är rullstorseglet med den stora akterrundan. Seglet kan byggas ut upp till 20% större än ett underskuret rullstorsegel som ofta är standard på nya båtar idag. Vi började utveckla tekniken i mitten av 90-talet och har
idag en rik kunskapsbank om många segel bakom oss.
Vertech Main är vårt flaggskepp och utvecklingen fortsätter. Lattorna är placerade på ett optimalt sätt för att bygga ut akterrundan och på så sätt öka segelytan, men också som revpunkter. När seglet revas tar lattorna med sig buk i seglet och gör det planare. Seglet kan rullas in till valfri Storlek. De runda lattorna tillverkas av homogen glasfiber i dimensionerna 8 och 10 millimeter beroende på seglets yta. Lattorna levereras i fullängd, ihoprullade. Vi har två utföranden en optimerad för kustsegling och en för havssegling.
Lattor
De vertikala lattorna tillverkas av cylindrisk homogen glasfiber och avslutas i bägge ändarna med rostfria ändbeslag som sparar seglet från slitage. Fullängdslattor levereras odelade i en kringla för enkel transport. Att undvika kopplingsstycken ger bättre förutsättningar för en problemfri latta.
Det korta lattbeslaget ska vara upp, och det långa ner.
UV-skydd
Skothornet på ett rullstorsegel är alltid exponerat för solljus och kräver ett UV-skydd. Vi syr på ett UV-skydd med mycket hög kvalitet. Vanligaste färgen är grå, men finns även i mörkblå, mellanblå, svart, röd och vit.
Klassmärke och segelnummer
För att identifiera din båt monterar vi ett klassmärke (logotyp) i seglet och ett segelnummer. Ett segelnummer kan vara tilldelat av Svenska seglarförbundet, båtens tillverkningsnummer eller t.ex. de tre sista siffrorna i skrovnumret. Alla klassmärken och segelnummer skärs ut maskinellt i färgerna blå, röd, svart eller vit.
Offertförfrågan
Skicka in din förfrågan! Vi svarar så fort vi kan. Vi har över 1600 båtar i våra register!